torsdag 4 augusti 2016

GLASÖRT – EN NY FAVORIT


 
 
Stötte på glasört (Salicornia europaea) första gången i ett recept av Yotam Ottolenghi, i England kallas den samphire. Glasört kallas också soda, sjö- eller havskorall eller salicorne. Den växer mest havsnära i Eurasien och norra Afrika, men kan även hittas i Sverige, då främst på västkusten. I Japan anvönds den till sushi. Jag hittade glasört på ICA, ganska dyrt, men det var det definitivt värt.

Hur som helst är det en härligt krispig växt med underbar sälta som kan ätas rå, blancheras eller wokas. Perfekt i matiga sallader. Jag använde den som tillbehör till grillade kycklinglårfiléer. Först fräste jag grovhackad mangold i olivolja tillsammans med en vitlöksklyfta och saltade. När detta var klart la jag mangolden åt sidan och fräste jag glasörten i samma panna ett par minuter och sedan blandade jag ner mangolden i pannan, blandade och pressade lite citronsaft över. Underbart gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar